^Powrót na górę
  • 1 Święty Jan Paweł II
    "Człowiek jest wiel­ki nie przez to, co po­siada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi".
  • 2 Święty Jan Paweł II
    "Wy­magaj­cie od siebie choćby in­ni od was nie wymagali".
  • 3 Święty Jan Paweł II
    "Bo­gatym nie jest ten kto po­siada, lecz ten kto daje".
  • 4 Święty Jan Paweł II
    "Pa­mięć o przeszłości oz­nacza zaan­gażowa­nie w przyszłość".
  • 5 Święty Jan Paweł II
    "Nie ma większe­go bo­gac­twa w na­rodzie nad światłych obywateli".

Jak skutecznie uczyć się w domu czyli wskazówki do nauczania zdalnego?

 

Drodzy Uczniowie!

 

Przed Wami kolejny etap nauki zdalnej, musicie zmobilizować siły i podjąć wysiłek. Przygotowałam parę wskazówek, które pomogą w zorganizowaniu nauki zdalnej w taki sposób, aby była satysfakcjonująca i przyniosła efekty.

1. Pozytywny nastrój


-Warto chronić siebie i rodzinę przed życiem w ciągłym strachu. Trzeba zrobić, co w naszej mocy, by zachować     spokój.

-Lepiej unikać częstego słuchania serwisów telewizyjnych, stres źle wpływa na organizm, obniża także odporność.


- Można przygotować listę rzeczy, które najskuteczniej poprawiają humor np. ulubione filmy, gry, zabawy i wdrożyć   ją  w życie.

-Należy sprawiać sobie drobne przyjemności np. wspólne gotowanie ulubionych dań, czy pieczenie ciasteczek.

-Nie zapominać o ćwiczeniach, bo ruch bardzo dobrze wpływa na samopoczucie, a także wspiera odporność. Należy   wyjść na spacer, pobiegać, poskakać, zagrać w piłkę.

 

2. Określony plan dnia


-Warto zadbać o zachowanie regularnego rytmu dnia, stałych pór nauki, pełnowartościowych posiłków, odpoczynku. Jest to ważne w przypadku dzieci wysoko wrażliwych, dzieci z nadpobudliwością psychoruchową oraz zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Rutyna może pomóc czuć, że jesteśmy bezpieczni, a świat nadal przewidywalny.

- Zapotrzebowanie na sen u nastolatków jest większe niż w przypadku dzieci wczesnoszkolnych.            Po przebudzeniu należy wykonywać wszystkie codzienne obowiązki, warto wywietrzyć pokój, a potem zasiąść do nauki.


-Naukę domową warto planować na wzór szkolnego planu i trzymać się znanego rytmu. Lekcje on-line mają określony czas realizacji, trzeba więc pilnować, by ich nie przegapić. Nauczyciele przesyłają wytyczne, łączą się on-line, określają, jakie teksty należy przeczytać, jakie zadania wykonać.


- Szczególnie uczniowie klas ósmych powinni przeznaczyć ten czas na intensywną naukę, przygotowując się do egzaminów.

-Na stronie Ministerstwa Edukacji oprócz lekcji znajduje się zbiór inspiracji i wskazówek, z jakich źródeł korzystać.

 -Podczas nauki zdalnej należy robić przerwy. Dzięki nim organizm się zregeneruje, oczy odpoczną od patrzenia w komputer.

-Zadbajcie o to, żeby nic nie rozpraszało podczas lekcji. Lepiej usiądźcie przy biurku.

-Cisza pomaga w skupieniu uwagi - wyłączcie telewizor, wyciszcie telefon.

-Jeśli lubicie uczyć się przy muzyce, to zadbajcie o to, żeby nie była głośna i odciągająca uwagę od lekcji.

- Podczas nauki pijcie wodę, możecie jeść przekąski, np. orzechy, które poprawiają koncentrację.

3. Samodzielność i odpowiedzialność


-Nauka szkolna to obowiązek ucznia, wykonywany przy wsparciu nauczyciela. Zasadniczo rodzice nie powinni ingerować w to, jak i czego dziecko się uczy. Warto pamiętać, że imbardziej rodzice przejmują kontrolę nad lekcjami, tym mniej dziecko czuje się za ten obszar odpowiedzialne. Kontrolowanie, poprawianie, wytykanie błędów, ciągłe przypominanie – to prosta droga do tego, by dziecko zniechęcić. Nikomu nie jest miło – dzieci także źle znoszą krytykę i przestają się starać.


-Czas nauki w domu to może być cenne doświadczenie dla całej rodziny. Okazja do tego, by oddać dziecku odpowiedzialność za własny rozwój. Oczywiście rodzice zawsze mogą pomagać, wyjaśniać, gdy coś sprawia trudność. Ale w pierwszej kolejności lepiej, by uczeń zgłosił się z problemami do nauczyciela. To, że jest on dostępny jedynie za pośrednictwem cyfrowych mediów, nie znaczy, że nie może skutecznie wspierać.


-Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, np. dysleksją mogą potrzebować większego wsparcia w codziennej nauce. Rodzice mogą poprosić o zdalną pomoc pedagoga szkolnego i nauczycieli przedmiotowych.

-W tym trudnym czasie wszyscy powinniśmy starać się sobie pomagać. Nawet jeśli nie wszystko da się zrealizować, upewniajmy się nawzajem, że mamy dobre intencje i gotowość do współdziałania w miarę możliwości.

4. Zasady (współ)pracy w domu


-W wielu domach sytuacja jest wyjątkowa – pod jednym dachem znajdują się rodzice, którzy pracują zdalnie i dzieci uczące się on-line. Wszyscy mają ważne sprawy do załatwienia, muszą korzystać                 z komputera i WiFi, bywa, że pojawiają się spięcia. Warto ustalić zasady współpracy np. określić gesty czy sygnały, które pomogą porozumieć się bez słów.

-Spróbujcie ustalić, kiedy jest czas pracy i nauki, a kiedy robicie sobie przerwę. Dla dziecka to waż ne, żeby mieć jasny komunikat, kiedy będzie czas na przytulanie, chwilę zabawy, rozmowę.


-Aby zorganizować wspólny czas warto razem sporządzić listę rzeczy do zrobienia np. czytanie ulubionego czasopisma, oglądanie filmu w angielskiej wersji językowej, słuchanie audiobooków.

5. Zajęcia praktyczne


-Nauka to nie tylko poznawanie teorii.

-Podczas przymusowego siedzenia w domu można przećwiczyć wiele praktycznych umiejętności. Znajomość ułamków, obliczanie procentów, proporcji – to wszystko przyda się w kuchni podczas pieczenia ciasta.

-Sprzątanie pomaga w zrozumieniu zasad fizyki. Jest też czas, by podróżować palcem po mapie.                      No i można nadrobić zaległości w czytaniu lektur.


-Pamiętajcie, że uczymy się także oglądając filmy przyrodnicze, rozwiązując krzyżówki czy grając w gry planszowe.

-Czas wolny można wykorzystać na przyswojenie wiedzy w bardziej swobodny sposób. Tutaj z pomocą przyjdą kanały na YouTube np. Mówiąc inaczej, gdzie znajdują się informacje o tym, jak mówić poprawnie i o tym, jakie błędy językowe najczęściej popełniamy. Innym kanałem jest Crazy Nauka czy Pan Belfer.

-Utrwalić wiedzę można z pomocą quizów internetowych, np. na platformie QuizMe.

-Nauka w domu to także oglądanie spektakli teatralnych lub zwiedzanie muzeów on-line.

Drodzy rodzice i uczniowie sami widzicie, że jest wiele sposobów, by ułatwić sobie naukę w domu. Na pewno dacie radę. Życzę sukcesów

 

Beata Staśko

Źródło:

https://www.nowaera.pl/nauka-zdalna/edukacja-na-czasie-nauka-i-relacje/nauka-i-zycie-w-domu-jak-to-pogodzic

https://www.edziecko.pl/starsze_dziecko/7,79351,25825130,nauka-w-domu-moze-byc-efektywna-porady-jak-skutecznie-sie.html

 

Copyright © 2013. Zespół Szkół w Borzęcinie Rights Reserved.


Facebook youtube